plakatBilledkunstner og forfatter Jørn Bie udstiller i Grafikgalleriet

Titlen på udstillingen, UN POCO DE TODO, er spansk for LIDT AF HVERT, men kunne lige så godt have været DETTE HAR JEG SET.

Der har aldrig hersket tvivl hos Jørn Bie om, at han ville være billedkunstner.

Født i 1939, var han over 5 år gammel, da hans Far, billedkunstneren Per Ulrich, kom hjem fra koncentrationeslejr med blyantstegninger fra Saxenhausen og Neuengammem.

Det gjorde et stærkt indtryk på den lille dreng og hans beslutning om at blive kunstner, skulle bringe ham omkring i verden ligesom hans Far gjorde, med Francisco Goyas motto: Dette har jeg set.

Jørn Bie lærte de grafiske metoder, dels på Akademiet hvor hans Far gik og dels på faderens værksted i Rødovre.

Fra starten var Jørn Bie optaget af de danske grafikere og deres motivverden. Grafikere som Dan Sterup Hansen, Palle Nielsen, Vera Myre, Axel Jørgensen og hans far Per Ulrich, dannede grundlag for hans egen motivopfattelse og teknik.

Det var fra starten det klassiske træsnit og raderingen, der fyldte hans arbejder.

I 1964 tog Jørn Bie til Israel, i første omgang for at arbejde på en Kibbutz. Men han kom hurtigt på andre tanker og befandt sig inden længe i Negevørkenen, hvor han arbejdede som tegner på en arkæologisk udgravning – hvilket gav ham arbejde på Nationalmuseet i København den næste årrække, som tegner og udstillingsmedarbejder.

Han fik sit gennembrud som grafiker i 1976, hvor han fik 4 grafiske værker optaget på Charlottenborgs efterårsudstilling og solgte et værk til Dronning Magrethe.

I 1977 tog han til El Salvador i Mellemamerika, hvor han i en kort periode arbejdede som grafisk lærer på Akademiet i San Salvador.

De næste 7 år tog han frem og tilbage til Guatemala og arbejdede med sin grafik og skrev artikler og lavede radio om Mayabefolkningens kultur og den borgerkrig, der herskede i området.

Her skrev han sin første bog i 1984 om Mayafolkets myter. Samme år fik han udgivet en børnebog om Mayaeventyr.

Hele tiden rejste han rundt i Mellemamerika og tegnede og snittede grafik. Det var kunstnerisk nogle gode år for Jørn Bie, hvor han gennem sit eget galleri i Antigua i Guatemala solgte sine værker, samtidig med, at han udstillede i Mexico, Guatemala og El Salvador og en gang om året tog til Danmark for at udgive artikler og lave radio og holde grafikudstilling.

I 1985 bosatte Jørn Bie sig permanent i byen Antigua i Guatemala.

Fra 1985 og til han 10 år senere vendte hjem til Danmark, udgav han flere bøger om Mayakulturen og specielt Mayakvindernes vævninger.

Jørn Bies motivverden er det “almindelige”menneske”. Skildringer først og fremmest om Mayafolket, som han beundrer meget.

Han rejste rundt med træblokke i rygsækken og tegnede direkte på blokken det, han oplevede på sine ture og trykte altid med hånden på japanpapir, små oplag ad gangen.

Jørn Bie begyndte sent at male og inspireret af de mexikanske murmalere, malede han to store murmalerier i Antigua i Guatemala.

i 1995, giftede han sig med Kirsten Brabrand og bosatte sig på Møn, hvor han bor endnu.

Efter hjemkomsten til Danmark har han malet meget og bl.a. lavet to store vægmalerier; et på 80 m2, der hænger på Egmont Højskole ved Odder og et på 56 m2, der hænger i TV2 Øst’s forhal i Vordingborg.

I 2010 udgav han sin første roman, DET RYGENDE SPEJL

I 2011 udgav han en antologi om sit store murmaleri på 56 m2 på TV2 Øst.

 

Udstillingen på Grafikgalleriet i Næstved viser mange af hans grafiske værker gennem 56 år. Selvom han også har arbejdet grafisk med borgerkrigen i El Salvador og Guatemala og de forfærdelige overtrædelser mod Mayabefolkningen, er hans værker på en måde sagtmodige og hverdagsmenneskelige, ærlige og fuld af solidaritet – et øjenvidne til livets hverdag på godt og ondt – og lidt gammeldags, forstået på den måde, at det er træsnit, som træsnit er blever udført i mange generationer. Det er solidt håndværk.

Udstillingen er absolut et besøg værd, den indeholder træsnittets væsen, uden dikkedarer eller falbelader.

Man kan sige, at han har ført sin Fars motto videre: Dette har jeg set.